Uit De Geestmolen van december 1998 door Kees Komen

Leonard Bramerstraat

Leonard Bramer werd op 24 december 1595 in Delft geboren en overleed in diezelfde stad op 10 februari 1674. Hij was werkzaam als schilder, tekenaar en etser. Bramer specialiseerde zich in portretten en historie- en genrestukken. Hij is niet zijn hele leven in Delft geweest. Op zijn twintigste, in 1614, trok hij via Artois, Amiens, Parijs, Marseille en Genua naar Rome. De periode 1615-1624 bracht hij in Rome en Venetië door. In 1625 was Leonard Bramer terug in Delft, waar hij in 1629 lid van het schildersgilde werd In Delft voerde hij verschillende grote werken uit. In het museum Prinsenhof wordt een plafondschildering van Bramer bewaard, voorstellend de Hemelvaart van Christus.

De invloed van de Italiaanse schildertrant bleef in zijn werk zichtbaar. Bramer volgde de mode van zijn tijd. Mede daardoor is zijn werk veelal levendig en fantasierijk, maar niet echt doorwrocht. Ook werd hij beheerst door de effecten van het clairobscur, de tegenstelling tussen licht en donker. Hij bestudeerde daartoe het werk van Elsheimer, de Utrechtse Carravaggisten en Rembrandt.

In het bezit van het Rijksmuseum te Amsterdam is onder meer een uit 1642 daterend schilderij van Bramer, De verloochening van Petrus. Op de voorgrond zijn twee kaartspelende krijgslieden te zien, daarachter meerdere personen, onder wie Petrus, die bespot wordt door een dienstmaagd. Verder is er in het genoemde museum een schilderij met een vermoedelijk bijbels onderwerp. Het geeft een groep personen in geestelijk gewaad weer, die, zittend aan een tafel, naar twee vechtende mannen kijken die als geestelijken gekleed gaan.

De prentenkabinetten van München en Bronswijk bezitten vele tekeningen van de hand van Bramer. De mooiste voorbeelden van zijn werk bevinden zich in het Prentenkabinet in Amsterdam. Werk van Bramer bevindt zich voorts in het Brediusmuseum in Den Haag.